Hos Nordsjællands Sportsklinik tilbyder vi akupunktur som selvstændig behandling, men akupunktur indgår ofte i mange af vores andre behandlinger.

Hvad er Akupunktur?
I alt sin enkelthed er akupunktur indstik med sterile engangsnåle udvalgte steder på kroppen. Formålet kan være meget forskelligt, og der findes i dag rigtig mange forskellige former for akupunktur. Derfor kan du have oplevet at én akupunkturform ikke har afhjulpet en skade, men at en anden type har. Nogle er særligt gode til psykiske lidelser, hvor andre er gode til smerte og nogle virker nærmest energigivende.

Hos Nordsjællands Sportsklinik anvender vi to former for akupunktur, medicinsk akupunktur, også kaldet triggerpunkt akupunktur eller sports akupunktur, samt Acunova akupunktur herunder også Acu-line og Acucronic. Med disse to typer er vi i stand til at bedre og lindre mere end 80 % af alle smertelidelser, samt behandle mange sygdomme hvor den traditionelle lægemedicin og behandling har givet op som for eksempel AMD, grønstær, gigt, migræne og hjernerystelser.

traditional-chinese-medicine-2451944_640

Hvordan foregår det?
En akupunkturbehandling varer typisk mellem 45 minutter til en times varighed. Ved første behandling afholdes en konsultation hvor selve lidelsen beskrives og kortlægges, så behandling kan planlægges derefter. Klienten informeres om hvad der kan forventes under et akupunkturforløb af mulige forbedringer og eventuelle bivirkninger, samt hvad vi anbefaler af antal behandlinger.

Ønsker klienten stadig at starte et akupunkturforløb går vi derefter ind til briksen og sætter de første nåle. Der sættes typisk 4-6 nåle ad gangen og de sidder mellem 10-20 minutter før de udskiftes til nye punkter. Dette gøres som oftest 2-3 gange. I mange tilfælde er det kun nødvendigt at tage sko og strømper af.

Ved de fleste akupunkturbehandlinger behandles 3-5 dage i træk for at opnå den bedste effekt. Ser vi ingen bedring efter 5 behandlinger stoppes behandlingen. I enkelte tilfælde behandles 2 gange dagligt (primært øjensygdomme), for at opnå den ønskede effekt.

akupunktur.001.rszd.350

Hvad kan behandles?
Med akupunktur kan behandles mange former for lidelser. WHO har udarbejdet en positivliste hvor akupunktur er særlig velegnet. Her er et lille uddrag:

• Alle former for smerter
  • Gigtsygdomme i led og muskler
  • Hovedpine / migræne / trigeminusneuralgi / lammelser
  • Rygsmerter / iskias
  • Frossen skulder
  • Tennis- og golfalbue
  • Allergier, af forskellig slags
  • Astma samt bronkitis, hæshed samt hoste
  • Menstruationssmerter
  • Mave- og tarmlidelser, f.eks. tyktarmsbetændelse, mavesår, mavekatar, forstoppelse,

diarre samt oppustethed

• Bi- og kæbehulebetændelse
  • Eksem, uren hud, kløe samt helvedesild
  • Kredsløbslidelser
  • Lidelser i sanseorganet, herunder div. øjenlidelser, f.eks. nethindeløsning, grøn stær,

betændelsestilstande samt uklart syn

• Immunsygdomme

Den komplette liste kan ses i dette link. Det er dog ikke alle lidelser vi behandler i klinikken.

akupunktur.002.rszd.350